Projecten

De stichting heeft als doel financiële middelen bijeen te brengen ten behoeve van het onderhoud en restauratie van de Alkmaarse Cuyperskerk, de St. Laurentiuskerk aan het Verdronkenoord te Alkmaar.

Door bijdragen van goededoelenfondsen en giften van bedrijven en particulieren kan de Stichting de Alkmaarse Cuyperskerk bijdragen aan het in prima staat houden van het rijksmonument Sint Laurentiuskerk en bijdragen aan mooie en nuttige projecten in de kerk. Wij zijn alle gulle gevers daar zeer dankbaar voor.
wilt u ook doneren ?
Project:     Restauratie en Verplaatsing van het Persorgel

Dit project is voltooid en afgesloten per 31 december 2016. per 31 december 2016. De stichting nam alle kosten (Euro 165.000,-) voor haar rekening.
project restauratie Pels-orgel

Project:        Restauratie van het Epitaaf met kerkmeestersbrief   in de St. Laurentiuskerk

In de voormalige doopkapel van de Sint Laurentiuskerk hangt een epitaaf met een tekst uit 1641 die bekend staat als de Kerkmeesters brief waarin dit Bloedwonder wordt verklaard. Boven de openingszin ‘Dit is de waerachtige getuychenisse van ’t heilige waerdige bloet van miracelen der stede Alcmaer’ zijn twee wapens en een reliekhouder afgebeeld. Links het wapen met de keizerskroon en keten van het Gulden Vlies en dubbele adelaar van Karel V.

Het epitaaf is dringend aan restauratie toe.

Dit project is voltooid en afgesloten per 31 mei 2022. Van de kosten ad Euro 6.000,- nam de stichting Euro 4.500,- voor haar rekening.

het Epitaaf

Project:  Live streaming vanuit de Sint Laurentiuskerk

In de St. Laurentiuskerk wordt een project gerealiseerd, dat het mogelijk maakt om erediensten, concerten, begrafenissen, huwelijken en andere gebeurtenissen live uit te zenden via het internet. Men streeft er naar er naar om met Pasen de uitzending te kunnen starten. Met vaste kwaliteitscamera’s, microfoons, computerapparatuur en software worden gebeurtenissen opgenomen en uitgezonden. Dat hiervoor grote belangstelling bestaat is inmiddels voldoende gebleken. Omdat wordt ingezet op hoge beeld- en geluidskwaliteit is met deze investering een aardig bedrag gemoeid. De parochie heeft stichting de Alkmaarse Cuyperskerk gevraagd om de financiering hiervan mogelijk te maken. Het bestuur van de stichting is van mening vat dit project onze volledige steunt verdiend.

Dit project is afgesloten per 31 december 2021. Van de kosten ad Euro 12.500,- nam de stichting nagenoeg geheel voor haar rekening.

Project live streaming

Project: aankoop beeld van de Heilige Matthias

Zoals in meer katholieke kerken het geval was is er in de vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw ook in de Sint Laurentiuskerk een soort van "beeldenstorm" geweest. Altaren, zoals het Matthiasaltaar, een ontwerp van Pierre Cuypers, werden verwijderd. Ook het beeld van Matthias, werd vernietigd. Gedane zaken nemen geen keer, maar stichting de Alkmaarse Cuyperskerk streeft naar het in mooie staat houden van onze kerk en recht doen aan de grandeur die Pierre Cuypers heeft gecreëerd.

De stichting is op zoek gegaan naar een nieuw Matthias-beeld en heeft dit gevonden.

Het project is afgesloten per 15 oktober 2023 bij de onthulling en inzegening van het beeld.

Voor verdere gegevens zie het project via de button

Project St. Matthias beeld
Project restauratie Kerkdeuren

De kerkdeuren waren behoorlijk aangetast door de tand des tijds. De bouwer van de St. Laurentiuskerk, Pierre Cuypers, zou behoorlijk overstuur zijn van de aanblik op de deuren. De deuren zagen er erbarmelijk uit.

Dit project is voltooid en afgesloten per 31 december 2018. De stichting nam met Euro 8.000,- alle kosten voor haar rekening.
project restauratie kerkdeuren
Verder droeg de stichting Euro 50.000,- bij aan diverse restauraties in de kerk en andere investeringen, zoals:
  • Restauratie kerkvloer
  • Restauratie gebrandschilderd raam
  • Restauraties aan het gebouw
  • Plaatsing van infrarood panelen op de koorzolder
  • Vernieuwing van de verlichting (LED) en vervanging van technische apparatuur van de gasverwarming.

Glazen kerkdeuren:

In het jaar 2023 hopen we een project te realiseren dat het zicht in de kerk, vanuit de hal enorm wordt verbeterd. De grote monumentale kerkdeuren zullen dan geopend zijn. Ter plaatse worden dan glazen deuren aangebracht waardoor je zo de kerk in kunt kijken. Op dit moment worden door de Locatieraad en de parochie offertes opgevraagd en zal worden bekeken of realisatie haalbaar is. Als die besluitvorming heeft plaatsgevonden kan de stichting bezien voor welk bedrag zij kan bijdragen.