dr. P.J. Cuypers

De Sint Laurentiuskerk:     Dr. P.J. Cuypers
De Sint Laurentiuskerk aan het Verdronkenoord is een van de meest markante gebouwen in onze stad. De kerk werd van 1859 tot 1861 in neogotische stijl gebouwd en is één van de vroegste werken in Noord-Holland van de beroemde architect Pierre Cuypers (1827-1921).

Dr. Pierre Cuypers (1827-1921), Roermond's beroemdste zoon, geldt als de grootmeester van de neogotiek en was Rijksbouwmeester rond de vorige eeuwwisseling. Zijn naam wordt vaak in een adem genoemd met het Rijksmuseum, Amsterdam Centraal Station en Kasteel de Haar. Cuypers was echter in de eerste plaats een architect van kerken. Hij ontwierp meer dan 100 kerken, waarvan er ongeveer 70 werden gebouwd.

De Sint Laurentiuskerk is opvallend gaaf overgeleverd en neemt een belangrijke plaats in het oeuvre van Cuypers. Dit was zijn eerste opdracht in het westen van het land en betekende zijn landelijke doorbraak.

Zowel het exterieur als het interieur staan op de lijst van rijksmonumenten. Het behoud van de Laurentiuskerk is vanwege deze architectonische waarde van groot belang. Daarom willen we, de stichting de Alkmaarse Cuyperskerk,  voor de gemeenschap van Alkmaar en wijde omgeving dit werk van Pierre Cuypers tot in lengte van jaren bewaren.
Pierre Cuypers wordt op 16 mei 1827 geboren in Roermond als negende en jongste kind van Joannes Hubertus Cuypers en Maria Joanna Bex. Zijn vader is kerkenschilder en in het gezin Cuypers wordt belangstelling voor kunst en cultuur aangemoedigd. Nadat zijn wieg in de Roermondse Hamstraat heeft gestaan en hij zijn studietijd in Antwerpen heeft doorgebracht, vestigt Cuypers zich aan de Maastrichterweg in Roermond. Tegenwoordig heet deze weg ter plaatse Andersonweg. Hij bouwt er zijn eigen woonhuis en dat van zijn compagnon Stoltzenberg. Bovendien richt hij er zijn werkplaatsen in.

In 1865 vestigt hij zich in Amsterdam, waar hij in 1881 verhuist naar zijn huis aan de Vondelstraat 77-79. Het gebied rond (en inclusief) het Vondelpark heeft hij overigens zelf ontworpen en gebouwd als een ware projectontwikkelaar.

In 1894 keert Cuypers terug naar zijn woonhuis Roermond. Hij overlijdt in Roermond op 3 maart 1921 op 93-jarige leeftijd.

Veelzijdigheid. Dat is in feite de beste beschrijving van Pierre Cuypers en zijn werk. Hij was architect, bouwmeester, projectontwikkelaar, restaurateur en ondernemer. Hij ontwierp kerken, huizen, parken, een openluchttheater, kastelen, het Centraal Station van Amsterdam en het Rijksmuseum. Hij was de ontwerper van complete interieurs, meubels, kerkelijke kunst, kazuifels, bestek, behang en bijvoorbeeld ook de troon van onze koningin in de Ridderzaal. Wilt u meer weten van deze veelzijdige kunstenaar. Lees dan verder op
Nadat de bouw van de Sint Laurentiuskerk was afgesloten kreeg Cuypers de opdracht voor de bouw van de Sint Dominicuskerk. Deze duurde van 1863-1866. Het was een drie-beukige kruisvormige basiliek in vroeg Franse gotische stijl.
Omdat de kerk op een klein perceel moest worden gebouwd, zorgde Cuypers voor een ruimtebesparend ontwerp met verdiepingen.
De kerk werd gesloten in 1974 en helaas afgebroken in 1985. Op deze plaats staat tegenwoordig een winkelcentrum,  waarbij een kleine traptoren van de Sint Dominicuskerk als herinnering is blijven staan.
Meer over de Dominicuskerk terug