Matthiasbeeld

Project beeld van St. Matthias

Als u in het schip van de kerk zit en naar het middenaltaar kijkt, dan ziet u rechts op de console het beeld van de heilige Laurentius. Aan de linkerkant zit u geen beeld, terwijl daar eigenlijk op een console een beeld moet staan en wel de heilige Matthias.

Zoals in meer katholieke kerken het geval was is er in de vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw ook in de Sint Laurentiuskerk een soort van "beeldenstorm" geweest. Altaren, zoals het Matthiasaltaar, een ontwerp van Pierre Cuypers, werden verwijderd. Ook het beeld van Matthias, werd vernietigd. Gedane zaken nemen geen keer, maar stichting de Alkmaarse Cuyperskerk streeft naar het in mooie staat houden van onze kerk en recht doen aan de grandeur die Pierre Cuypers heeft gecreëerd.

De stichting is op zoek gegaan naar een nieuw Matthias-beeld en heeft dit gevonden. Een prachtig beeld, waarvan wij een reeds een klein stukje laten zien. Het beeld is al prachtig, maar alle aanwezige kleine beschadigingen worden gerestaureerd. De restauratie door een meester-restaurateur neemt enkele maanden in beslag. In die tussentijd gaan starten wij een actie om het bedrag voor de aankoop van het beeld en de restauratie te kunnen bekostigen.

Bankgegevens:

IBAN rekening NL 09 ABNA 057 56 32 542

t.n.v. Alkmaarse Cuyperskerk te Alkmaar

onder vermelding:

Matthiasbeeld

Wij hopen dat u meedoet. Onze streefdatum om het bedrag bij elkaar te hebben is de twee zondag in mei als het feest van de H. Matthias wordt gevierd. Wij hopen dat u meedoet. Tijdens de actie zullen we elke maand een groter deel van het beeld onthullen.

Laten we er allemaal de schouders onderzetten en dan gaat het lukken.

links ziet u het deel van het beeld prijsgegeven per 1 januari 2023.

zie ook: